Kişinin yaneşeliığı topluluk içre kıymeti olan , kabiliyet, tasarruf ve özge davranış biçimlerini geliştirdiği süreçlerin tüyönetmen.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara gereğince insanların davranışlarında belli gelişmeler esenlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; kişinin davranışlarındaki yaşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değçalışmame meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabilinden eğitimin bir çok tanımı binalabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla tercih edilen tanım:
“Bireyin davranışında, kendi yaşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin fakatçlarına orantılı ) değçalışmame meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma gereğince;
· Yetişek bir süreçtir.
· Yetişek sürecinde, kişinin davranışlarının matlup yönde değçalışmatirilmesi fakatçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değçalışmame kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde kişinin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç gerçek öğesi vardır.
1. Yalnızç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Yetişek fakatçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı tamlık kültürler midein aynıdır. Yalnızçların içeriği ve öğrenme midein kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre gereğince değçalışmaebilir, ancak sürecin doğası değçalışmamez.
Yetişek kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih süresince birokkalı filozof ve terbiyeci, eğitimin ne olduğuna üstüne farklı farklı tanımlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin kabul edilen standart tanımı şudur: Yetişek, kişinin davranışlarında kendi yaşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış değçalışmaikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın içre eğitime üstüne bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değçalışmaikliği” ve “müddetç” kabilinden kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Yetişek, isim midein hayat boyu devam fail bir süreçtir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere orantılı olabileceği kabilinden istenmedik yönde de gelişebilir. Yetişek sürecinin çalışmaletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği kabilinden gelişigüzel de kabil. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal terbiye, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal terbiye denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, terbiye merkezleri kabilinden mekânlarda maruz terbiye formal; kişinin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır terbiye ise informal eğitidir. Yani terbiye yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine gereğince sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye tutulmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda ya da kurumlarda belli bir plan ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal terbiye ise bizatihi gelişen ölçüsüz ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki fert bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir yöntem olarak ele aldatmaındığında ise terbiye sisteminin üç gerçek ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. çağlayık; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, donanım, maliyet, personel kabilinden fiziki unsurlardır. Süreç; okul içre meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde mütehassıslık, yeterlilik, izin, test neticeları kabilinden matlup davranış değçalışmaiklikleridir.